lördag 17 september 2016

Elektriskt


Nu har det blivit dags att välja färdväg vad gäller elsystemet.
Byta ut det som inte passar att ansluta till den gamla kabelstammen eller modifiera.

Skrotnissen jag köpte motorn av rekommenderade mig att köpa en GS500E för att förenkla bytet. Kompisen Skrotbaronen avrådde bestämt från anpassning och rekommenderade byte av eldelar och förgasare från den gamla motorn.

Det får bli en kombination...






  1. Anslutningen från nya generator passade inte med de befintliga bullet-kontakterna men kontakten är samma som på regulatorn. Drar man om ledningarna så kan man eliminera den "felande länken" - fixat.
  2. Övrigt som skiljer är tre i stället ett elsnöre från neutralswitchen. Här kan jag välja att strunta i de två nya - fixat. Eller ansluta till nya elektronikboxen - ifall jag byter.
  3. Ifall jag byter tändplatta behöver jag inte byta elektronikbox. Jag misstänker att det nog kunde gå att bygla den bruna och gulgröna kabeln och använda nya tändplattan med en givare. Skall provmäta lite
  4. Byter jag elektronikbox så kan jag ansluta förgasarnas trottelpositionsgivare.MEN då måste jag klippa kabelhärvorna  och skarva in den nya elektronikboxens kontakt.
  5. Byter jag elektronibox kan jag koppla in solenoiden på förgasaren vars funktion är oklar.
  6. Vi besiktning av förgasarna visade sig nya förgasarna vara 34mm mot dom gamla på 33mm vilket ju kan vara en fördel. Men dom gamla är i stället utrustade med Dynojet Kit, Stage 3, vilket ju även det kan vara en fördel.

  7. Skall jag använda nya förgasarna kommer jag att reducera antalet slangar. Enkelt vore det att använd gamla förgasarna och befintliga elektronikboxen :)
     
  8. Oklart var den elektriska varvräknaren skall anslutas...
 Får se hur detta slutar.

/Edit
Enerverande! Valde de nyare förgasarna är lite rädd att de inte kommer att fungera med vacuumkranen. Har nu tillverkat ny gasvajer, 3ggr, inklusive svarvat nya nipplar. Luftburken kämpade jag med hur länge som helst tills jag tog den nyare med fräscha gummin och bättre passform. Luftburken har jag monterat 5ggr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar