fredag 9 september 2016

Slang

Efter att två kvällar på raken bliv tillfrågad om hjälp med reparationer av EPA-traktor fick jag idag några minuter med GS500F motorn.

Måste det vara såhär mycket slangar till en förgasare (minst 5st saknas i bild). Jag tycker det borde kunna räcka med bensinslang. Tror jag skall försöka banta ner på antalet slangar..


Sen har den trottelpositionsgivare, den har jag tänkt behålla. Den undre elmackapären gissar jag att är choke. Den kanske ryker, eller inte.

Mera slangar var anslutna till respektive avgaskanal via "mellanmembran" vidare till förgasare och luftburk. Vad används det till?

Syning av avgasportarna ger vid hand att något definitivt är fel på vänstra sidan. (höger i bild). Det har sotat väl mycket.


Minnesanteckning angående stötdämpare. GS500E -91 och GS500F -04 är i stort sett likadana men gaffellängden skiljer. Den senare går att använda på den äldre men inte tvärtom. (detta frigör R6 dämparen så att jag kan montera den på TRX:en :)


Förutom demonteringen av motorn hann jag med att dumpa de gamla svulstiga skinnfåtöljerna på återvinningen. Men helt tomhänt kom jag inte tillbaka. Räddade en trimmer, som enligt förre ägare, gick bra men snöret hade gått av...


Den hade både full trådspole och bensin i tanken. Redan trådspolen var ett plus eftersom jag har en likadan trimmer jag bruka starta åt frun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar