fredag 13 januari 2017

Renovera

Under senaste besöket i föräldrahemmet plockade min far fram sin gamla jaktradio och undrade ifall jag trodde jag kunde få den att fungera.

Till att börja med ser den anskrämlig ut.Enligt utsago så hade han glömt den på biltaket. Den har asfaltsexem på fronten/displayen. Som tur är ha den aluminiumchassie så den verkar oskadad internt. Förmodligen är det bara dåligt batteri.

Radion är en STAR Hunter PA4099, tillverkad av Chief Tech. Borde vara identisk med någon äldre Zodiac  (t.ex. PA2010 medlite andra frekvenser).

Började med att slipa displayens plast.
 

Hase inget finare papper än 800 så jag nöjde mig med det och lite efterpolering med frugans tandkräm. Det blev långtifrån perfekt men nu är plasten genomsynlig. Piffade upp det övriga asfaltsexemet med lite svart sprittusch.
 

Fortsatte med batteriet. Förvånansvärt enkelt att bryta upp plasten.
 

I denna radio fanns det "moderna" Ni-MH celler, som hade gjort sitt. 12V & 600mAh enligt etiketten.
 

Fotade lite som minnesanteckningar. Här har man använt röd tråd till minuspolen.
 

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar