fredag 9 mars 2018

Bedrägeri?

Idag fick jag för mig att besikta bilen även om det ännu inte är någon brådska, det är en 2a på skylten. Åkte in till lokala besikningskontorer för att boka tid, två ggr.

Första ggn fanns det 1st pesonal som stod under en bil och 4st kunder i kö vid luckan i väggen. Åkte o handlade lite frukost och åkte tillbaka. Nu var det två st personal som stod under varsin bil och 7st kunder i kö,  varav jag kännde igen 2st från gången innan.

Åkte till kontoret och tänkte att kanske man skall boka på internet.



Det visar sig att det inte är fullbokat idag men att priset är inte är 395 utan 495 men rabatterar till 465 bara jag sköter bokning och betalning själv utan att besvära personalen. Det fungerar tydligen som hos ett ökänt flygbolag där kabinpersonalen även sköter incheckning och gud vet allt vad annat.


Det löser ju delvis problemet med den ignoranta personalen. Efter att jag nu bokat undrar jag var den utlovade kostnaden på 395 finns. Bläddrar fram i bokningskalendern och hittar följande:


Alltså är man ute en månader på förhand så kan man hitta en billigare tid, per dag. Detta kan man tycka är närapå falsk marknadsföring. Tittar man längst ner på hemsidan så ser man att bolaget är finskägt vilket förklarar att priserna höjts, precis som det gick i Finland där marknaden "avreglerades". Hoppeligen etablerar sig fler aktörer så att det blir större konkurrens.

Förresten. Undrar vad det skulle kosta att starta och driva Grogg's chark och bilbesiktning? En snabb överslagskalkyl ger vid hand att man tar emot åtminstone 3 kunder per timme (per besiktningsman?).
Alltså drar man in 3x8x5x4x465kr = 223 200 kr per månad och besiktningsman. Det borde ju går runt... och är det litet tunt med kunder kan man ju alltid underkänna några, säg vad 7:e, så håller man sysselsättningen uppe.

EDIT
Får erkänna att bemötandet från besiktningskvinnan var väldigt trevligt när det kom till kritan. Besiktade bilen för första ggn sedan den var ny. Även om dragkroken inte kunde demonteras med den medhavda nyckeln eftersom den tillhörde den förra dragkroken ,som blev bytt efter en påhälsning av en lastbil, så blev det ingen tvåa. Jag fick tillåtelse att åka hem och hämta de nya nycklarna (hade städats ur när bilen var inne på recond) varefter jag fick ett rent protokoll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar